بیماری آلزایمر چیست؟


بیماری آلزایمر چیست؟

 

بیماری آلزایمر اثرات مخربی بر روی مغز دارد و علائم آن به تدریج ظاهر می شود.

 

آلزایمر با شروع جوانی

آلزایمر معمولاً افراد 65 سال و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، ممکن است در سنین پایین تر نیز رخ دهد. به این حالت شروع جوانتر یا آلزایمر زودرس می گویند. علائم اولیه آلزایمر شامل از دست دادن خفیف حافظه و مشکل در تمرکز یا مشکل در انجام کارهای روزمره باشد. حتی گاهی ممکن است برخی تغییرات بینایی نشان‌دهنده مرحله اولیه بیماری آلزایمر برای افراد 50 سال و بالاتر باشد.

بنابراین هر کسی ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شود، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند. این موارد شامل افراد بالای 65 سال و کسانی است که سابقه خانوادگی و ژنتیکی این بیماری را دارند. همچنین وضعیت سلامتی، داروهای مصرفی، رژیم غذایی، مصرف الکل و سبک زندگی افسردگی، سیگار کشیدن، بیماری قلب و عروقی، آسیب مغزی و ضربه نیز در ابتلا به آلزایمر موثر هستند.

درمان آلزایمر

 

علائم بیماری آلزایمر

همه افراد گهگاهی دچار فراموشی می شوند. اما افراد مبتلا به بیماری آلزایمر رفتارها و علائم خاصی را نشان می دهند که با گذشت زمان بدتر می شوند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • از دست دادن حافظه به طوری که  بر فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد ، مانند فراموش کردن قرار ملاقات ها
  • مشکل در انجام کارهایی که با  آن آشنا هستند، مانند استفاده از مایکروویو
  • مشکلات در حل مسئله
  • مشکل در گفتار یا نوشتن
  • سردرگمی در مورد زمان ها یا مکان ها
  • کاهش  قدرت قضاوت
  • کمتر شدن توجه به  بهداشت فردی
  • تغییرات خلقی و شخصیتی
  • کناره گیری از دوستان، خانواده و جامعه

 

علائم آلزایمر

در این شرایط پزشک می‌تواند از معاینات و آزمایش‌های ذهنی، فیزیکی، عصبی و تصویربرداری برای ارزیابی توانایی‌های ذهنی، تشخیص بیماری آلزایمر استفاده کند.

باید توجه داشت که علائم بسته به مرحله بیماری متغیر است. در مراحل پیشرفته، افراد مبتلا به آلزایمر معمولاً در صحبت کردن، حرکت کردن یا پاسخ دادن به آنچه در اطرافشان اتفاق می افتد، مشکل پیدا میکنند و نیازهای مراقبتی یک فرد مبتلا به آلزایمر در طول زمان افزایش می یابد، اما علائم دقیق آن از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

 

درمان آلزایمر

تا امروز هیچ درمان قطعی  برای آلزایمر وجود ندارد، اما داروها می توانند به کند کردن پیشرفت بیماری کمک کنند و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد.

علاوه بر این چندین روش درمانی جایگزین و مکمل نیز وجود دارد به عنوان نمونه برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین E می‌تواند به کاهش از دست دادن عملکرد در آلزایمر کمک کند، قبل از مصرف ویتامین E یا هر مکمل دیگری حتما با پزشک خود مشورت کنید.  زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

علاوه بر دارو، تغییر سبک زندگی می تواند به مدیریت بیماری کمک کند. به عنوان مثال، پزشک ممکن است راه حل هایی را برای کمک به شما یا عزیزانتان توصیه کند:

ساده کردن وظایف، محدود کردن سردرگمی، استراحت کافی، تکنیک های آرام بخشی، ایجاد محیط آرام؛ علاوه بر تغییر سبک زندگی، وجود دارد که می توانید از پزشک خود در مورد آنها سوال کنید.

 

پیشگیری از آلزایمر

اقدام پیشگیرانه ای خاصی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر وجود ندارد. و در حال حاضر، اصلاح سبک زندگی بهترین  روش است از جمله:

ترک سیگار،  و فعالیت بدنی منظم، بازی ها و تمرینات آموزشی  که مغز شما را فعال نگه می دارند، تغذیه مناسب، فعال نگه داشتن زندگی اجتماعی و ارتباطات دوستانه از طریق انجام کار های داوطلبانه و سرگرمی های جمعی.

 

مراقبت از بیمارمبتلا به  آلزایمر

مراقبت از بیمارمبتلا به  آلزایمر

با پیشرفت آلزایمر، فرد نیاز به حمایت بیشتری دارد. اگر یکی از عزیزانتان مبتلا به آلزایمر است، لازم است که مهارت های لازم  برای مراقبت از آن ها را یاد بگیرید و در عین حال به شرایط روحی و روانی و جسمی خود توجه داشته باشید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری