حمام یخ

حمام یخ

این یک مسئله معمول شده که ورزشکارانی را میبینیم که حتی بلافاصله بعد از تمرین ورزشی وارد یک وان پر از یخ یا یک حوض یخ زده می شوند.

به این عمل CWI یا کرایوتراپی نیز گفته می شود؛ به اعتقاد خیلی ها غوطه ور شدن در آب سرد برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باعث کاهش درد و خستگی عضلات بعد از تمرین می شود.

طی یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شد به این نتیجه رسیدند که حمام یخ تاثیر معجزه آسایی بر روی کاهش درد  و خستگی عضلات بعد از تمرین ندارد.

همچنین این مطالعه نشان داد که یک فعالیت سبک ورزشی ۱۰ دقیقه ای مانند پا زدن با یک دوچرخه ثابت به اندازه کرایوتراپی در کاهش درد و خستگی عضلات بعد از یک تمرین سنگین، موثر است.

اگرچه هنوز خیلی از متخصیصن معروف دنیا معتقدند حمام یخ برای بدن مفید است و این مطالعه نمی گوید که حمام یخ هیچ فایده ای ندارد؛ بلکه این مورد را نشان داد که تفکرات قدیمی در مورد اثر معجزه آسای حمام یخ درست نیستند.

در مطالعه دیگری که روی ورزشکارانی انجام شد که معمولا از حمام یخ استفاده می کردند به این نتیجه رسیدند که حمام یخ فوایدی هم برای بدن دارد که به آن ها اشاره می کنیم:

۱- درد و خستگی عضلات بعد از تمرین را کاهش می دهد.

طبق مطالعات، حمام یخ باعث می شود تا بدن احساس خوبی را پیدا کند و به این دلیل بعد از یک تمرین سنگین می تواند باعث بهتر شدن درد و خستگی عضلات ما شود.

۲-  باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی می شود.

حمام یخ با اثر کمکی که برای بهبود خواب دارد باعث می شود بدن سریع تر بازیابی شود و احساس خستگی کاهش یابد.

۳- واکنش التهابی بدن را کاهش می دهد.

حمام یخ با کاهش دمای بدن باعث می شود واکنش التهابی بدن کاهش و در نتیجه احساس درد و خستگی بعد از تمرین کاهش یابد.

۴- اثر گرما و رطوبت را کاهش می دهد.

این اثر بعد از یک تمرین سنگین می تواند مفید باشد و گرما یا تعریق شدید بعد از یک فعالیت سنگین را کاهش می دهد.

۵- عملکرد عصب واگ را بهبود می بخشد.

در واقع اصلی ترین مزیت حمام یخ همین بهبود عملکرد عصب واگ است؛ عصب واگ با سیستم عصبی پاراسمپاتیک ما ارتباط دارد و حمام یخ با بهبود عملکرد آن باعث می شود توانایی ما برای مقابله با استرس بهتر شود.

عوارض جانبی و ریسک های حمام یخ

ناگفته نماند که هر چیزی علاوه بر فوایدش، ریسک فاکتورهایی نیز دارد.

اگر به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و یا دیابت مبتلا هستید حمام یخ برای شما مناسب نیست و یادتان نرود مدت زمان زیادی را نباید در آب یخ زده بمانید چون خطر هایپوترمی نیز وجود دارد.

دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری