۹ راه حل طبیعی که شما را خستگی ناپذیر می کند

۹ راه حل طبیعی که شما را خستگی ناپذیر می کند

یکی از مشکلاتی که این روزها خیلی هایمان داریم؛ کم بودن سطح انرژی بدن یا همیشه خسته بودن است و با توجه به این که این روزها مشغله های کاری، مالی، ورزشی، درسی و  ... خیلی زیاد تر از گذشته شده اند این مقاله را برای شما آماده کرده و در آن ۹ راه حل طبیعی را برایتان معرفی می کنیم که با کمک آنها میتوانید پرانرژی تر از همیشه باشید.

شاید برایتان باور نکردنی باشد ولی تغییرات خیلی کوچک در برنامه روزانه تاثیر زیادی داشته و می تواند سطح انرژی شما را شدیدا تغییر دهد.

 

  •  بیشتر بخوابید

داشتن خواب کافی در شبانه روز بسیار مهم است و خواب کمتر از حالت نرمال باعث می شود در طی روز احساس خستگی و بی حالی داشته باشید. برای افراد مختلف میزان متفاوتی از خواب نیاز است ولی به طور متوسط ۷ ساعت خواب شبانه برای داشتن انرژی کافی در طی روز نیاز است. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید دوش آب گرم، کتاب خواندن ، گوش دادن به موزیک های آرامبخش و محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی، قبل از خواب می تواند کمک کننده باشد.

  •  کم کردن استرس

این روز ها بسیاری از افراد با مشغله کاری بالا، دچار استرس اند که این استرس نه تنها به سلامت ذهنی و جسمی بدن آسیب می زند بلکه باعث احساس خستگی در روز می شود.

برای درمان استرس ابتدا باید دید چه عاملی باعث ایجاد استرس در زندگی شما می شود و آیا میتوان این عامل را حذف کرد و اگر قابل حذف نیست چه کارهایی را میتوان برای کم کردن استرس انجام داد ؟

استرس دلایل زیادی دارد و برای کم کردن آن میتوان از این راه کار ها استفاده کرد:

  • اختصاص دادن زمان بیشتر برای خود
  • گفت گو با روانکاو یا روانشناس
  • مدیتیشن

 

  • بیشتر ورزش کنید

ورزش و فعالیت جسمانی بیشتر در روز می تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد و علاوه بر آن از ابتلای شما به بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

طبق یک مطالعه ورزش برای ۳ بار در هفته و به مدت ۶ هفته باعث افزایش قابل توجه در سطح انرژی افراد، توانایی انجام کار، بهبود کیفیت خواب و حتی باعث بهبود روابط عاطفی آنها شد.

  • اگر سیگار می کشید آن را قطع کنید

نیکوتین و قطران موجود در سیگار باعث کاهش سطح اکسیژن خون و در نتیجه افزایش حس خستگی شما در شبانه روز می شود.

  • استفاده از نوشیدنی های الکلی را محدود کنید

الکل می تواند باعث ایجاد حالت خواب آلودگی و بی حالی شود و کیفیت خواب شما را کاهش دهد.

  • رژیم غذایی مقوی ای داشته باشید

داشتن رژیم غذایی مقوی علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن قلبی و عروقی می تواند منجر به افزایش سطح انرژی شود.

غذایی که طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را داشته باشد انرژی بخش است و فست فود ها،  قند و شکر سبب کاهش انرژی بدن می شوند.

همچنین رژیم های غذایی شدید سطح انرژی بدن را کاهش می دهند.

  • قند اضافی نخورید

اگرچه قند های ساده (در ترکیباتی مانند شیرینیها، کیک، شکلات و ...) در کوتاه مدت انرژی زا اند ولی به همان سرعتی که تولید انرژی می کنند انرژی حاصل از مصرف آنها از دست می رود و حتی ممکن است احساس خستگی و بی حالی را هم بیشتر کنند؛ دلیل آن هم این است که بدن بلافاصله بعد از دریافت قند های ساده انسولین ترشح می کند که این انسولین سطح گلوکز خون را به سرعت کاهش می دهد و منجر به کاهش انرژی و خستگی بدن می شود  و در طولانی مدت خطر ابتلا به بیما ی های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بهتر است برای دریافت قند های ساده  میوه هایی مانند توت، خرما، انجیر و ... بخورید و میوه های خشک را در رژیم غذاییتان جای دهید.

  •  مایعات به اندازه کافی بنوشید

کمبود مایعات بدن سبب کاهش عملکرد سیستم مغزی و کاهش سطح انرژی و خستگی بدن می شود. در کل سعی کنید در صورت احساس تشنگی آب بنوشید و در هوای گرم و مرطوب و هنگام فعالیت های شدید مصرف آب و مایعاتتان را بیشتر کنید.

  • بیشتر با مردم در ارتباط باشید

داشتن روابط اجتماعی سالم برای سلامت بدن و روان بسیار مهم است و اگر احساس خستگی می کنید، برقراری ارتباط بیشتر با  دوستان، شرکت در فعالیت های ورزشی و کلاس های گروهی و داوطلبانه می تواند بسیار انرژی بخش باشد.

 

کلام نهایی

اگر در طی روز احساس خستگی می کنید و در انجام برنامه های روزانه تان کم می آورید بد نیست به شیوه زندگی خود نگاه کنید و موارد ذکر شده را انجام دهید اما اگر بازهم جواب نگرفتید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند باعث  حس خستگی مزمن شوند مانند : بیماری های تیروئید، کم خونی، مشکلات کبد، بیماری های دستگاه تنفسی، آنفولانزا و سرماخوردگی و ...

دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری